Historie HC/ Punk/ Underground - alternativních a metal vinylů v ČSSR - ČSFR - ČR a SR

Tento článek jsem se rozhodl napsat již dávno (cca v roce 2006), také jsem začal, ale nějak to zapadlo a dokončení se nedočkal. Na přelomu let 2010 a 2011 se mi ozval Ondra z kapely Lycanthrophy, že se blíží uzávěrka jeho, mimo jiné velice povedéného, zinu Go And Kill 3 s tím, jestli bych prý nechtěl napsat nějaký článek o vinylech. No a protože jsem si vzpoměl na již rozepsaný kus strarého článku (který byl spíš náčrtem), tak jsem kývnul. Jenže termín odeslání byl neúprosný a tak jsem musel v každé volnější chvíli sedět nad tímto výtvorem. No a protože to bylo celkem ve spěchu, nemohl jsem se vyvarovat některých chyb a také na ledacos zapoměl.
Článek uvedený zde, jsem se rozhodl neustále opravovat, doplňovat a vylepšovat. Originál otištěný v již zmíněném zinu Go And Kill 3, který vyšel v tištěné podobě na jaře roku 2011, naleznete zde.


Na začátek vás všechny, ať už zkušený nebo začátečnický sběratele nebo jen fandy vinylu, upozorňuji, že zde budou hlavně moje osobní poznatky, názory, tipy atd. Samozřejmě zde nemůžu vypisovat všechny desky, co kdy kde vyšly. Pokud se o nějaké desce zmíním, z prostorových důvodů nemusím vždy uvádět názvy apod. To vše můžete dohledat i s detaily v databázi na těchto stránkách.

Budu i rád, když mi o případných chybějících deskách dáte vědět. Případně nabídnete i něco z toho, co mi chybí. Vše tedy berte s nadhledem a určitou mírou tolerance. No a proč sem cpu i underground, alternativu a metal, no protože to podle mě k sobě neodmyslitelně patří. A to hlavně v dobách minulých.



Historie HC/ Punk/ Underground - alternativních a metal vinylů v ČSSR - ČSFR - ČR a SR

(ale i českých a slovenských hc/ punk/alternativ/metal kapel na zahraničních deskách)

obsah kapitol:

Kapitola o deskách vydaných na „západě“ před rokem 1989
Panton a celkově oficiální vydavatelství v období temna (1960 - 1989)
Kapitola o porevolučním boomu a málem definitivním konci vinylových desek u nás (1989 - 1993)
Léta 1994 – 1996
Hc, punk, crust, d-beat, noise, fast, grind atd v letech 1997 – 2010
Vzestup vinylových desek i jinde, než jen v hc/punk scéně (1997-2008)
Vinyl je v módě a dá se na něm zase vydělávat (2009 - ...)
Fiktivní, vysněné, vyfantazírované a nebo opravdu existující desky ???
Kde sehnat nějakou tu starší desku? Dilema peníze a punk...
Já, vinyly a moje sbírka


Kapitola o deskách vydaných na „západě“ před rokem 1989


Nebylo toho mnoho. Jednalo se spíš o výjimky a to hlavně v oblasti písničkářů, alternativy a zdejšího undergroundu. V mnoha případech to byli sami emigranti, kteří vydávali venku. Občas ale někdo dostal na vinyl i kapely fungující v Československu. Nejvíc desek vyšlo na vydavatelství Šafrán ve Švédsku /Upsala/. Zde se objevovaly zejména postavy režimem donucené k emigraci. Byl to většinou folk a ne zřídka spojený s více i méně náboženskými texty, např. Karásek, Kryl, Třešňák, Veit, Hutka. Nejzajímavější deskou, která se dle mého názoru s tímto labelem pojí a také do tohoto článku určitě patří, je vinyl kapely DG307 – Gi to The Shadows. Vyšel v roce 1982 ve spolupráci s Božím mlýnem z Kanady, dnes velmi ceněná rarita. Zmíním se i o kapele The Plastic People Of The Universe, těm vyšly čtyři desky, vydavatelství Invisible records, Boží mlýn, Freedonia. Objevili se také na zajímavé kompilaci Prison songs, vydané v Dortmundu v sedmdesátých letech, což byl benefit pro Amnesty International a kampaň Rok politických vězňů. Kromě této kompilace se vše dá sehnat, pokud jste ale ochotni ve většině případů vysolit něco kolem dvou tisíc, v Čechách i víc.
Milan Knížák, pro někoho kontroverzní – pro někoho zajímavá osoba, člen kapely Aktual, má taky jeden zajímavý zásek. Je to velmi ceněná věcička a to lp Broken Music na značce Multhipla z Itálie. Vyšla v roce 1979. Ceny této desky hravě překonávají hranici stovek dolarů.
Kompilační lp Tour De Farce Part Three z roku 1989 na Empy records, kde nás zastoupili Precedens - opravdu vynikající  a povedená deska - doporučuji!!!
Dalším plodným interpretem byl Mikoláš Chadima (moje velmi oblíbená hudba). Tento člověk měl mimo jiné za totáče neoficiální podzemní vydavatelství Fist Records, na kterém vycházely a mezi lidmi se šířily kazety právě s československým undergroundem, kterého většinu po revoluci opět vydal Black Point, mnohé z toho je asi stále k dostání. Ale zpět k vinylům. Poprvé se v roce 1984 objevil na kompilaci, a tímto také přecházím k samplerům, Czech Till Now You Were Alone (Old Europa Cafe, 1984, Italy), pokud se vám naskytne příležitost, určitě neváhejte a kupujte klidně i za dost peněz. Z téhle desky je přímo cítit duch té doby. Obal také neurazí. Je to také zřejmě první deska, na které se objevil český punk! To složení, no posuďte sami: Máma Bubo, The Extempore Band, Dvouletá fáma, Ještě jsme se nedohodli, Odvážní bobříci, Jablkoň, Třírychlostní pepíček, Plnko, A64 (v USA se dostali také na jednu kompilaci v roce 1984, ale pouze na cd), Marno union, Precedens, Zikkurat, MCH Band, The Gaz, Slepé střevo, Jasná páka, Nukleus, Vlna bavlna, Disharmonic Ballet. Je to jediná kompilace s čistě Československým složením, která na západě vyšla a venku nám rozhodně ostudu neudělala. Dalšími kompilacemi, na kterých se Chadima vyskytl, jsou Re Re Quarterly Vol.1 No1., Re Records 1985 a Just a Love song, a opět Old Europa Cafe, 1987.
FPB, kapela, která je pro mnoho z vás synonymem začátků české punk music, se také objevila před revolucí na vinylu, ale doslova jen symbolicky a to s pár vteřinovým songem „Egoista“. Bylo to na 2lp kompilaci 1984 The Third z roku 87 na značce New Wave z Francie. Na druhé desce je třeba i Rejestracja z Polska. Je to totálně raritní záležitost, z českých punkovic asi největší a taky nejnesehnatelnější. I když dvěma lidem tady v ČR jsem jí sehnal...Vždy stála dva táci.
Iva Bittová a Pavel Fajt, tato dvojice se také najde na pár kompilacích, lp Ré Records Quarterly Vol.2 No.1 z roku 87, 2xep Festival MIMI 88 a v roce 90 i Fred Frith - Step Across The Border (hudba k filmu).
Za zmínku stojí i lp Der Deutsche Adel z roku 1984 kde v této kapele působí Češi Jiří Douda a Milan Pistěk, vydáno na značce Divine ve Francii / Kampa v Německu - jedná se o new wave rock.
Samostatnou kapitolou byl režimem neobtěžovaný, apolitický a v klidu vydávající Citron. Ten v SRN vydal lp Full Of Energy (1985) a lp Radegast (1989).
Samozřejmě na západě vyšlo i pár desek našich popových zpěváků a kapel, ale to už sem nepatří (např. H. Hegerová atd.)


Panton a celkově oficiální vydavatelství v období temna

Vydat desku v období komunismu nebylo jen tak, kapela musela mít oficiálně potvrzený status hudební skupiny (čemuž předcházely tzv. přehrávky), musela mít zřizovatele a teprve potom, pokud projevilo zájem nějaké ze tří Československých vydavatelství, se mohlo uvažovat o vydání desky. Před i po nahrání následovala cenzura a pokud hudba prošla i tou, byla deska na světě. V praxi to tedy znamenalo, že o vydání desky nemohla uvažovat skoro žádná kapela, která by do tohoto článku měla patřit.... Dnes, kdy si sami desku nahrajete, vezmete dvacet tisíc, donesete to do Loděnic a za pár dní je hotovo, tak o tom si tenkrát mohli nechat jen zdát.

Panton bylo vydavatelství fungující po boku monopolního Supraphonu, jako druhé režimem povolené v Čechách. Na Slovensku to byl ještě do třetice Opus. Dá se říci, že bylo zaměřené na to, co Supraphon nechtěl vydat. Díky tehdejšímu vedení zde vycházely věci, které by na Sup. nebo Opusu nikdy nevyšly. Tedy většinou okrajové žánry a méně provařené věci. V letech 1967 až 1969, kdy cenzura polevila, stačil ještě Supraphon vydat pár zajímavých titulů tehdy beatových kapel.

Jako první větší úlet tehdejších lidí z Pantonu vidím vydání desky Karla Kryla – Bratříčku zavírej vrátka (pro neznalé – jedná se o Krylovu odpověď na okupaci Československa v 68 roce). Až do zásahu stranických orgánů se jí ale podařilo prodat stovky kusů. Po revoluci byla udělaná reedice (pozná se podle nápisu Archiv na přední straně obalu), dále vyšla také ve Švédsku na Šafránu jako Live. Tahle deska je stále jedna z mých velice oblíbených. I nadále ale Panton vydával zajímavé desky a to až do poloviny devadesátých let, kdy ho za podivných okolností zprivatizovali a nakonec spadlo pod Bonton. Více o Pantonu samotném určitě najdete na internetu.

Co se zajímavých desek týká, tak to byla, alespoň pro mně, nepřekonatelná edice Rock debut. Bylo to, ne každý ví, deset dílů vydaných mezi lety 1987 až 1990:

1 Dybbuk, 2 Krásné nové stroje, 3 Betula Pendula, 4 Z kopce, 5 Ošklid, 6 P.V.O. (Psí vojáci osobně), 7 Už jsme doma, 8 Mňága a žďorp, 9 Vltava, 10 OZW (Onkel Zbynda's Winterrock) a právě tento desátý díl má jiný obal a mnoho lidí to považuje za samostatnou desku, která s touto edicí nemá nic společného, opak je pravdou, všimněte si loga nahoře na přední straně.

Pražský výběr, první dvě desky (singl v edici Mini jazz klub/1977/ a lp Žízeň/1978) byly čistě jazzrockové, nicméně určitě zajímavé. Začátkem osmdesátých let se kapela přetransformovala v novovlnné uskupení a v té asi nejsilnější sestavě vydává singl /1982/ a nahrává lp Straka v hrsti. Kapela je ale v roce 1983 zakázaná a tak deska nevychází. Po uvolnění ovzduší je deska vydaná až v roce 1988, kdy vychází zároveň deska další – Výběr. Což byl zároveň i název kapely, který používala po zákazu v roce 1983 až do revoluce. Vše vyšlo na Pantonu...

Dalšími deskami vydanými na Pantonu, někdy zasahuji až do devadesátých let, kdy už Panton zkomíral, byly například: edice singlů Mini jazz klub (1976-1986), spousta jazzrocku, později desky jako Dunaj, Dr. Max, Hudba Praha, Jablkoň, Máma Bubo, Ošklid, Z kopce, Půlnoc/Garáž, perfektní kapela Stromboli (2lp, lp, 2xsp) a třeba i Už jsme doma s deskou Nemilovaný svět z roku 1991 a mnoho dalších, zajímavých desek.

Jedinou alespoň trochu punkovou deskou vydanou za komančů v Československu je singl Visacího zámku z roku 1988, vydán byl pod pseudonymem VZ, kvůli orgánovi a to paradoxně vydavatelstvím Supraphon, kdy měl univerzální obal z edice Posloucháte větrník. I písně byly vybrány tak nějak uhlazenější: Hymna šibeničních bratří / Podvedení kameloti.

Supraphon měl pod sebou třeba i kapelu Citron. Za zmínku stojí i vydání tří dílů lp kompilace Posloucháte větrník (1985,86,87).

Toť asi vše k Pantonu a předrevolučním deskám. Jestli jsem na něco důležitého zapomněl, tak mě ztlučte...


Kapitola o porevolučním boomu a málem definitivním konci vinylových desek u nás

1989 - 1993

Události na podzim roku 1989 znamenaly samozřejmě revoluci i v hudbě a kultuře všeobecně. Možností, jak vydat desku, bylo najednou mnoho. Hlad po hudbě byl obrovský. Kupovalo se vše. A tak vznikla spousta nových větších i menších vydavatelství, ta menší ale stejně tak rychle do roku 1993 skončila.

Monopolní komunistická vydavatelství Supraphon a Opus také rychle zareagovala a přežila dodnes, po roce 1994 samozřejmě na jiné hudbě, než nás zajímá. O Pantonu jsem se zmínil výše.

Mezi nová větší a známější, po revoluci vzniknuvší vydavatelství patří hlavně Monitor, Globus, a potom také Popron, Bonton, Indies. Tato tři se ale na hudbě, kterou se tento článek zabývá, podílela jen minimálně. Vše ostatní byly malé labely, které vydaly jen pár titulů a nebo jejich název byl použit jen pro jedno určité vydání některé z desek.

Začala ale také vznikat malá nezávislá vydavatelství, za kterými stáli lidé právě z podzemní před i po- revoluční scény, kterým nešlo primárně o zisk, některá existují dodnes (Malárie, Day After). No a samozřejmě se otevřely dveře do světa, kde se také spousta kapel dostala na různé kompilace, nebo dokonce vydala samostatnou desku.

Začal bych právě těmi kompilacemi. Je jich dost a dá se z nich udělat pěkný obrázek toho, co se tu tenkrát poslouchalo. No a také jak se některá vydavatelství snažila za každou cenu rozjet svůj byznys... Zrovna punk a metal byl jednou z velice žádaných komodit a tak u mnoha nově vzniklých vydavatelstvích vyšly právě takové kompilace.

Monitor: Ultrametal 1 (Debustrol, Kabát, Moriorr, Master's Hammer, Ferat, V.A.R.), 2 (Krabathor, Tortura, Chirurgia, Dark, Asmodeus, DAI) a 3 (Krucipüsk, Anarchus, Joy, Detrom), Nové horizonty (Rio - Rio, Jižní pól, Bizarro, Čínská čtvrť, Toyen), Rebelie 1 (Plexis, Tři sestry, Fabrika, Orlík, Šanov, Našrot, Do řady), Rebelie 2 (Serious music, Director, M.O.R., Czechcore S.R.K., Divnej pach, Bilharze, Sebastian, Subverted, Hassmann a jeho nebeští jezdci) a Rebelie 3 (Hassmann a práce na silnici, Hasiaci pristroj, 4 promile, Diagnóza dávivá žízeň, Avanavany)

Supraphon: Rockmapa 1 (Sapon, Vitacit, Kern, Törr, Arakain, Motorband, Titanic, Pohoda) a 2 (Dux, Taxi, Merlin, Panika, Kabát, Řetěz, Detto, General bass)

Globus: Globus sampler (MCH band, Assesor, Půlnoc, E, Garáž, Jim Čert, Ještě jsme se nedohodli, Pro pocit jistoty, Šanov, Už jsme doma, Frontální porucha, Psí vojáci, Drakar) , ep Sanitka pro Rumunsko (Echt, Půlnoc..)

Direkt: Death Metal Session (Törr, Moriorr, Abax, Root, Brian, Mamut, Lochness, Terminator, Železná neděle)

AG kult: Akce punk (Tři sestry, Slobodná Európa, Šanov, Plexis, Zóna, Do řady!, Temelín)

Multisonic: Epidemie (Telex, Kritická situace, Zelení kanibalové, Plexis, Svobodný slovo, SPS, Akutní otrava, Wanastowi vjecy)

Punc: Punk's not dead (Zóna, Visací zámek, EX-Tip, E!E, ZNC, Davová psychóza, Telex, Slobodná Európa)

Avik: Plzeňská scéna aneb Pod lampou na baru (Diagnóza dávivá žízeň, E!E, Bradavice, Požár mlýna)

Reset: Detonation (Černá hora, Velká Morava, Sax, Taxi, Barbarella, Spilberg, Loretta)

Ann records: Roll Over Teplice (Už jsme doma, Veselé plavkyně, Děti ráje, Divize T.)

P&C – R.A.T. Records: Euro punk doma in (Holy Guns Inc.(It), Karcer (Pl), Tears Of A Doll (Fr), Michael´s Uncle (Cz), Trottel (Hun), Jay Walker (Switzerland)

SHA – ZAI: Rock 90 - The Year After (neprodejná kompilace, npř. Slobodná európa, Ex-Tip, Davová psychóza)

Malárie: Fuck Off, Major Labels !!! - Táhněte (Skimmed, Stres, Radegast, AHC)


Až na Monitor, který byl v té době nejplodnější, mělo v podstatě každé vydavatelství jednu svou dobovou kompilaci. Všechny tyto kousky jsou dnes celkem ceněnou záležitostí, některé z nich jdou při prodeji do tisíců korun. Já sám je mám rád skoro všechny...

Samostatným článkem by mohl být výčet samostatných desek této doby. Nebudu to tady ale nějak podrobně vypisovat. Uvedu ty nejzajímavější kusy, zbytek si případně najděte v databázi na mých stránkách.

Začnu hc/punkem a to rovnou čtyřlístkem, který má a nebo by chtěla většina z vás. Tato lp také vyšla na právě těch nově vzniklých nezávislých, případně nějakých malých vydavatelstvích. F.P.B. - lp Kdo z koho, ten toho z roku 1991 vyšla spolu se singlem Live na značce NAR, na tu dobu poměrně zajímavé, prodávat lp spolu se singlem. Na Day After vydala stejnojmennou desku kapela Stres, což byla první deska na této značce vůbec a možná jedna z prvních hc desek u nás. No a hned číslo dvě na téže značce byla deska Kritické situace, dnes jedno z nejžádanějších alb té doby. Dalším takovým kouskem je lp Radegast – Otrávená generace, tahle deska mi ale moc povedená nepřijde. Nicméně k nim patří.

Následujícími zajímavými deskami, podle mě, jsou: Skimmed a Insania, Zeměžluč, která si pár prvních desek vydává vždy sama , Lues De Funes, Michael's Uncle, Ser Un Peyjalero, a např. singly Svobodný slovo, Kladno a pár dalších.

No a pak tu máme spoustu další klasiky, povětšinou, ale ne vždy, na komerčních větších či menších vydavatelstvích, která vznikla pro zisk. Čest těm, kteří se nedali zlákat ! Uvádím je hned ze začátku.

E!E si vydali desku také sami, Do řady na Artson, Čertův punk na Střílek rec, Extip na UMSK, a jiné.

AG kult byl také zajímavý label, nebo spíš věci, které na něm vyšly: 2lp diskografie kapely Zikkurat z let 1979 - 82, lp Temelín - Fuckland .

Na Indies records se objevila jedna velice zajímavá deska a to Meat – House Chicago I.R.A. - Steak! - doporučuji všem ! A pak také Piráti 44 - Strženi proudem.

Dalším nově vzniklým vydavatelstvím byl Globus, který byl asi prvoplánovitě založen pro zisk, ale vydával spoustu zajímavé, hlavně alternativní, muziky. Z punku například SPS, Šanov a Znouzectnost. O mnohem zajímavějších deskách na Globusu ale níže...

Na bývalém komunistickém vydavatelství Opus vydává Davová Psychóza a Slobodná Európa.

Na Monitoru se objevuje velká spousta kapel jako Divnej pach, HNF, Hagen Baden, Tři sestry, Našrot, Plexis, Rozmazané děti, Serious music, Visací zámek, který svou první desku vydal na značce Punc. No a spousta dalších, které zde neuvádím.

Monitor se zaměřoval na kapely, které zaručovaly po vydání desky dostatečný a rychlý zisk. Proto se zde objevuje právě a hlavně mezi punkovou a metalovou muzikou. Globus naopak vydával mnoho alternativní a undergroundové muziky, kterou bych teď pokračoval. Globus je ale zajímavý ještě jednou věcí, vydával totiž osvědčené desky zahraničních interpretů, a to ne zřídka i v limitovaných edicích s barevnými nebo picture vinyly (jen namátkou: Nirvana, Zappa, Exploited atd atd), tyto desky jsou ve světě vyhledávanou raritou a někdy přesahují i cenu originálů. Ale zpět k nám.

Co se alternativní muziky, undergroundu a ostatního zajímavého rocku týká, tak to byla nejpočetnější skupina, která se v té době na vinylu objevila. Opět by to mohl být článek na deset stran, ale zůstaneme u velmi stručného popisu. Tady zastával výsostné postavení Globus a jeho desky počínaje staršími, nikdy na vinylu nevydanými, věcmi a konče tehdy věcmi současnými. Bezpochyby největším Globusovským tahákem v dnešní době je tehdy(1992) luxusní vydání boxu s osmi deskami, trikem, brožurou a očíslovaným lístkem od kapely The Plastic People Of The Universe. Jednalo se o první, relativně ucelenou, sbírku tvorby této legendární a dodnes hrající kapely. Za zmínku stojí i to, že prvních sto kusů bylo potaženo červeným sametem, což byly kusy určené pro potřebu kapely. Obyčejná verze se dnes prodává kolem deseti tisíc, tu sametovou neseženete.. její cena má u nás hodnotu kolem dvaceti. Ostatní desky na této značce zas tak ceněné nejsou, asi proto, že nejsou v centru zájmu jako punk nebo metal. I když dle mého skromného názoru strčí hudebně do kapsy mnoho z těchto desek a pro mě jsou mnohem zajímavější. Například MCH band, Extempore, DG 307, Jim Čert, Ještě jsme se nedohodli, Krÿsa s hostujícím Mejlou Hlavsou – bomba věc, Psí vojáci, Půlnoc, Umělá hmota, Už jsme doma atd atd. Další vydavatelství už tak plodná nebyla, ale samozřejmě vydávali všichni a opět i různé malé labely, nebo jednorázové značky. Na Monitoru a Pantonu se také objevilo pár nekomerčních záležitostí. Jako takovou trojku komerce bych v tomhle odstavci nasadil Bonton, Tommü records a Popron. A naopak zde byly malé značky jako Mrs. Levi, Gang, Reflex, Legend, Pavian, Rachot, Zoon, Best IA, Punc a mnoho dalších, na kterých vycházely velice pozoruhodné nahrávky. Například nelze se nezmínit o deskách jako Ženy (větší alternativu si u nás v té době snad ani nešlo představit, ale i dnes to pořád spousta lidí nemůže rozdýchat, když to někomu pustím), nebo Z kopce a Ošklid, opět Psí vojáci, Prouza, Priessnitz, L'ahká múza, Jasná páka, Jablkoň, Graf´s von Nymburg 311th Paraplane, Garáž, Dybbuk, Dunaj, DG 307, Alice, Aku-Aku, Domácí kapela, Betula Pendula a mnoho dalších... Také se zde objevilo pár, dnes žádaných a špatně sehnatelných, singlů (Odvážná srdce, Sto zvířat, Echt, no a konečně třeba také kultovní sp Lesík Hajdovský & Manželé na Bontonu).

O metalu, hard rocku atd. se tu také moc rozepisovat nebudu, snad jen, že jako u všeho ostatního se s tím po revoluci roztrhl pytel a tak vyšlo vše, co se do té doby pěkně dusilo někde pod pokličkou a zrálo do tehdejších kvalit. Nejvíce toho měl na svědomí opět Monitor a pak Supraphon, Globus, Bonton, Multisonic a další menší značky. Zmínil bych zde jen ty nejzajímavější kapely: Törr, Root, Krabathor, Arakain, Assesor, Debustrol, Kryptor, Master's Hammer, Pathologist, XIII století, Citron, Dark, Dux, Gladiator, Sax, Vitacit a mnoho dalších. Velice zajímavou a ceněnou záležitostí je singl Paranoid Schizophrenia / Sexual Deviation od kapely Zvrator, na značce Soggos Atrocious z roku 1993 – asi největší rarita na singlu z tohoto ranku – v té době. A samozřejmě v roce 1989 a 90 vycházely singly pod hlavičkou edice Rockmapa, což bylo asi 26 desek.

Růžky vystrčily i rasistické kapely, vyšly dvě lp Orlíku (což tenkrát poslouchal kde kdo, vzhledem k hladu po muzice a chaosu v hlavách porevoluční mládeže, čemuž také připisuji jejich úspěch), jedno Braníku a kompilace Skin Song vol.1. I přiblblo Landa – člen Orlíku, mělo svojí desku Valčík na vinylu, to už ale začal vzhlížet ke své kariéře a tak svoje vášně na veřejnosti tlumil.


Na závěr pár desek, které vyšly v zahraničí. Velice zajímavou a celkem raritní záležitostí je ep kompilace Son Of Bllleeeeaaauuurrrrgghhh z roku 1992 na značce Slap a Ham v USA, kde je snad 70 songů a mezi nimi i předchůdce dnešní Insanie a to Skimmed. Bez jakéhokoliv přemýšlení dál uvádím dvě totální rarity, cena těchto kompilací se pohybuje v řádech tisíců: Annihilation Of Antichrist z roku 1991 na Witchhunt records ve Švýcarsku, kde po boku např. Agathocles, Rotting Christ atd. stojí Master's Hammer. Na té druhé, ještě mnohem raritnější, jsou opět MH a je to The Wine Of Satan z roku 1993 na Řecké značce Spellbound records. Druhý díl této kompilace vyšel na Kypru v roce 2008 a Čechy tam zastupují Root. MH vydali ve Francii na Osmose i lp Rituál a lp Jilemnický okultista. Další je například Italská kompilace OI! Its a World League (lp + ep, 1992), kde na ep je Zóna A. Iva Bittová má zase prsty v jedné písničce na kompilaci Town & Country # 1 (2x sp 1994, USA) a desku Svatba jí vydala Review records v Německu. Rozmazaným dětem vydala americká firma Cherry Red lp Mexico Family a singl Jaro / Dětství (po letech marného shánění těchto dvou desek, začínám pochybovat že existují...). Půlnoc a jejich deska City Of Hysteria vyšla kde jinde, než v USA na Aristě. Ecstasy Of St. Theresa má v Anglii na kontě čtyři vinyly. Knížák – další velice ceněná nahrávka a to sp Traditional Suite, vydáno na Mudima rec v Itálii v roce 1991 a to i jako limitovaná edice včetně knihy. Stejně jako u minulé Knížákovy desky z Itálie se ceny se pohybují ve stovkách dolarů.

Všechny tyto desky jsou celkem raritní záležitostí a od toho se také odvíjí jejich cena. Pokud je seženete v cizině, tak to ještě občas není zas tak hrozné, ale pokud se k nim už dostanete v Čechách, většinou je to hrůza. Některé z nich jsou v podstatě nesehnatelné.

Přichází rok 1993 a s ním také nový nosič zvuku – cd. Ne že by byl nový ve smyslu právě objevení, ale začal se dost masově u nás dostávat mezi lidi, protože postupně padala cena cd přehrávačů a tak byly dostupnější pro stále více lidí. A hlavně většina lidí přešla do této doby z gramofonu na kazeťáky a tak této době vládly právě kazety. Snad každý měl doma to hrozné dvojče od Vietnamců! Vinyly začaly být stále více a více vytlačovány, až nakonec komerční vydavatelství přestala úplně desky vydávat a vše bylo doslova jako mávnutím proutku pouze na cd a kazetách, které tento konec čekal za pár let také. A kazety najdeme opět už jen v hc punk scéně. Dokonce se mnoho vinylů dočkalo smutného konce a to sešrotování, kdy je před tím vydavatelé stáhli z pultu a nahradili pouze cdčky. Také proto je vinylů vydaných v roce 1993 a 4 tak žalostně málo a jejich ceny bývají neskutečné (Törr – Kladivo..., Ultrametal 3, Rebelie 3 atd).


Léta 1994 – 1996

Už už to vypadalo, že s deskami je v Čechách totální konec. Pár bláznů se ale našlo i v Čechách a na Slovensku, jako všude ve světě a vinylu se drželo i v jeho nejhorších dobách, kdy potřeboval podržet. Jediné, co se v té době na vinylu u nás vydávalo, byl právě hc/punk. A tak gramodesky překonaly svou největší krizi v letech 1994 až 1996. V těchto letech v Loděnicích vyráběli vinyly, až na pár výjimek jen pro zahraniční zákazníky, což platí dodnes, ale zde to byl asi extrém.

To už neexistovalo jediné oficiální komerční vydavatelství, které by vinyl vydalo. A tak vše co zde napíšu, jsou desky vydané buď samotnými hudebníky a nebo nějakým malým nezávislým vydavatelstvím. Tady se začala naplno rozjíždět hc/punk scéna na vinylu, vydávaného nezávislými labely, do této scény přímo zapojenými.

V tomto období se také začíná, nebo se stává běžnými mnoho nových věcí, co se vydávání desek týká. Relativně začínající praxí, kterou tato doba pamatuje, bylo vydávání vinylů pomocí kooperace více labelů, bez čehož by možná spousta desek nespatřila světlo světa a to ani dnes. I když tady se to teprve opravdu jen rozjíždělo. Vydávání split desek také nebylo dříve vůbec běžné, aby kromě kompilací na jedné desce byly dvě nebo tři, čtyři kapely. Zde prostě začíná nová éra ve stylu vydávání desek.

Máme tu pár výjimek, které nemají s hc/punkem nic společného, i když labely v některých případech ano.

Něco od alternativy: desku Motten od Klar vydal v roce 1995 Rachot. Sama kapela New Orchestra Off The Dreams si vydala v roce 96 desku „ ...To Be Continued...“, bylo to na tu dobu dost neobvyklé vydání, které obsahuje lp a sp.

Zajímavou a raritní deskou je lp kapely Roadhouse z roku 1995, raritní proto, že vyšlo pouze pro potřeby kapely. Je bez obalu, ví o ní jen minimum lidí.

Nějaký ten metal: splitko Dark Storm / Maniac Butcher na View Beyond, splitko Dissolving of Prodigy / Forgotten Silence na Obscene productions.

Objevilo se také pár desek jako např. Chaozz, Liquid harmony, Plastic purity.

No a již zmíněná většina je z ranku hc/punk, zde jsou, mimo jiné, už zastoupeny všechny důležité labely, fungující v této scéně dodnes:

Minoriti records - 10''ep Amity

PHR - projekt členů NVÚ Claim na ep.

Day After má na svědomí vydání lp Clean Slate, ep Ember, ep Junk, ep Kritické situace, první lp Sunshine.

Malárie má také svůj zásek v té době a to ep Cul De Sac, splitko Heart line s Masskontroll z USA, lp Inssania – Crosfade, lp Svobodný slovo, splitko Zabloudil / Mexican Power Autority.

Insania ještě přispěla jedním ep a to za kooperace více labelů.

Od Epidemie tu máme ep kapely Deaf and Dumb, splitka Malignat Tumour s Mastic Scum, Ingrowing.

Bizzare Leprous vydalo 4way split Hungry Urinary Urn a splitko Plastic Grave s Agathocles.

Obscene productions se postarala o první zásek vinylového mocnářství kapely Malignat Tumour splitkem s Decomposed a dalším s Immured, dalším jejím počinem je raritní ep Hermaphrodit.

V tomto období začíná také fungovat Barvákův label Insane Society na kterém vyšly v té době tyto tři věci: ep Ostrov P a dvě splitka Mrtvé budoucnosti s Coexist a Pangs Of Remorse.

Také GNU se zapsali do této doby a to prvním ep Skalp.

Ep Krevel vydali společně View Beyond a Napalmed, kteří také vydali svoje splitko s Hermit.

Merciless records splodila splitko Onany Boys s Grossmember.

V letech 1993 a 4 zajímavá kapela Ropney Produkt vyslala do světa také dvě ep.

Správný směr si jedno ep vydal sám, stejně jako dvě ep Zeměžluč.


Nějaké ty vinyly vyšly opět v zahraničí:

V Japonsku splitko Avgrund / Disprove (Jap) na Forest records, ep Krabathor - The rise of brutality na Morbid records v Německu, Master's Hammer – Ritual na Osmose Productions ve Francii, ep Agony Conscience a Garbage Disposal na Perverted Taste v Německu, Slovenské industrial/nois komando Einleitungszeit vydalo svůj první vinyl na Art Konkret v Německu, první ep Heartline - Zrozen proti na Fucking Far Out z Finska, ep a lp Life After Life s Jimem Čertem vydalo Biafrovo vydavatelství Alternativ Tentacles. Nonconformist mají ve Finsku vydané ep a v Německu 10''ep. Splitko SPS / Curbside vyšlo v USA. Zóna A má dvě ep z té doby na Incognito records z Německa.

Kompilace s českou muzikou v té době moc nefrčely, přesto se něco najde. V Čechách tuším nevyšlo nic.

2ep kompilace 805 21 F, kde od nás je tam Ostrov P, vyšlo ve Francii.

V Německu se objevila šílená kompilace Noise Against The Machine na ep, jako kapelu, která bude reprezentovat naše končiny si vybrali Social Deformiti, je na ní přes 50 kapel!

Dále tu máme na lp celkem neznámé Oi n Punkrock Classics vol.3 a 4, na trojce jsou Do řady a na čtyřce Čertův punk. Vydáno Francie a Německo.

V Itálii a Německu vyšlo mezi lety 1992 a 1997 sedm, krom jedné, mezinárodních, beatových lp kompilací za účasti kapel jako Blue Effect, Matadors, Juventus, Flamengo atd. Celkem zajímavé.

Také mnoho z těchto desek je dnes vyhledávanými raritami. Zejména pak tituly od Day After a Insane Society, desky kapel jako GNU, Klar, Chaozz, Krabathor, MH atd.

Takže opravdu vidíte, co v té době vycházelo a že vinyl byl dobrý v Čechách opravdu pouze pro hc/punk muziku.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hc, punk, crust, d-beat, noise, fast, grind atd v letech 1997 – 2010

Pro ostatní hudbu jsou určeny další rozdělené kapitoly, tady ale nemá cenu nic dělit, protože podzemní hc/punk scéna jede, co se vydávání desek týká, jako dobře promazaný stroj neustále.

Během předchozích sedmi let se v Čechách zformovalo pevné a zdravé jádro stabilních, „větších“ a soběstačných vydavatelů a jejich labelů. Za ty hlavní bych uvedl tyto: Insane society, Day After, Malárie, Silver Rocket, PHR a třeba i později vzniknuvší Ultima Ratio. Následují další zaběhlé labely jako View Beyond, Phobia, Bizarre leprous, Dead Heroes, Psychocontrol, Samuel records, již nefungující Impregnate Noise Laboratories a desítky dalších malých, převážně vydávajících společně s jinými labely.

Mluvím zde hlavně o Čechách, protože na Slovensku se skoro nic kolem vinylů nedělo, nebyl tam žádný, natožpak stabilnější vydavatel. Když už něco vyšlo, tak většinou na Českých, případně zahraničních labelech. Zlepšení přišlo až v roce 2008, kdy se objevil label Totalitarianism still continues. Vypadá to, že právě to je odrazový můstek pro další skvělé slovenské desky.

Další relativně nezaběhnutou věcí se stává fakt, že české a slovenské labely vydávají a nebo se zapojují do vydávání desek zahraničních kapel tady v Čechách, případně jdou do kooperace v zahraničí.

Co se tedy například dostalo na naše gramofony ?

Kompilace – objevila se jich spousta, ať už tuzemských a nebo zahraničích. Na některých z nich jsou zachyceny kapely, které samostatný vinyl, nebo alespoň splitko nemají a už asi nikdy nevydají. A o to jsou zajímavější a cennější. Z tuzemských například velice povedená a dle mého názoru dodnes nepřekonaná lp Dying alive… …living dead. Dalšími pak jsou: festivalová lp Play fast or don´t, nebo tři díly lp Posloucháte Jižní Čechy, stejně jako 3x ep Sekec mazec, lp Spalte Brno na prach, lp Slovenské vinyly nezomierajů, ep Scan of Czech scene, ep Northcore kicks ass !

Nebo další i se zahraničními kapelami: ep Free – Jazz vs. Hardcore (Sheeva Yoga), lp Common Life comp.II (Still Strong), ep Hungry Urinary Urn (Malignant Tumour , Negligent Collateral Collapse), ep Grinding Madness no. II (P.C.F.W.I.B.), ep Live In London (Zeměžluč), ep More Noise By Nice Boys (Mrtvá budoucnost), ep To the east & To the west (Malomocnost prázdnoty, Lies And Distrust, Zeměžluč) a třeba parádní ep s třemi Slovenskými kapelami a Haemorrhage.

A nebo zahraniční s českou nebo slovenskou účastí, některé z nich bývají velice špatně sehnatelné, pokud vůbec. Takovým zářným příkladem je Global Hardcore Noise, kde jsou See You In Hell a Dezinfekce,v Čechách jí mají kapely a pár vyvolených a ostatní pouze tiše závidí. Vyšlo v USA a to pouze v 300 kopiích, tuším.

Lp 4 way split s Lycanthrophy, lp Animal Liberation, kde jsou Mentally Parasites a Mrtvá budoucnost, ta je i na ep Drei Akorde…Freiheit, na lp Europe in Decline a na ep Speed Freaks 3. 2ep Bloodbath Is Coming s Gride, kteří jsou i na zvláštní Francouzskélp Making Children´s Songs a Threat Again!, zvláštní proto, že na ní jsou předělané dětské písničky, Gride tam jedou „Běží liška k Táboru“. V Zittau v Německu je na přelomu dubna a května festival Nägel mit Köpfen, oba ročníky měli stejnojmennou festivalovou lp (Lahar, Gride, Rabies, Malignanti). Na Ep World Wide Violence a ep Wrong Side Of The Tracks jsou drtiči Needful Things. Ep Onslaught hostí Pangs Of Remorse. Na lp Vi Lär Av Historien má zásek Dread 101. 2lp Wizards Of Gore - Tribute to Impetigo, tak tady jsou samotní Ingrowing.

Na mnoha deskách se objevuje Zóna A, na 2lp kompilaci Punk Occupation jsou Malignant Tumour, NVÚ a Editor.

Splitek a samostatných desek se za těchto třináct let vydalo mnoho, vypsat je zde všechny by bylo asi zbytečné, nudné a zdlouhavé. To můžete zkouknout na webu v databázi. Nastíním jen výtažek z tohoto velice plodného období.

Nevím jaké síto použít pro výběr a tak něco uvedu samostatně, něco zas pod hlavičkou toho kterého vydavatelství a něco jako zajímavé a hlavně špatně dostupné nebo těžko sehnatelné věci.

Začal bych těmi „raritami“. Ano, je to tak, i tak krátká doba jakou je těchto popisovaných pár let, dává vzniknout deskám, které jsou dnes považovány za velice špatně sehnatelné. Většinou to ale není díky hudbě zaryté v drážkách, ale kvůli malým nákladům (počtům vyrobených kopií). Samozřejmě že jestli tento článek bude číst někdo za dalších deset let, tak k nim určitě přibudou i další a troufám si říct, že třeba v roce 2030 to bude alespoň 80% desek v této době vydaných.

Nicméně dnes takovými jsou například první desky od Silver Rocket, PH rec a Insane Society, první ep Balaclavy, Dread 101, první desky Gride, některá ep kapel Zeměžluč a Malignant Tumour, což jsou dvě nejplodnější kapely na vinylu, pravidelně vydávající od roku 1990, respektive 1996. Vinyly od Minority records jsou dnes také už těžko dostupné. První lp Ingrowing, Innoxia Corpora, Lvmen, jediné lp kapel Telefon a Konflikt, většina desek kapely Napalmed, splitka Homoconsumens / Výbor veřejného blaha, Twisted Truth / Rot (Brasil), No Reason / Final Conflict (USA),Cerebral Turbulency / Tengkorak (Indonesia), ep Garbage Disposal, Delusion, Stenmark, některé z desek Sunshine, Thema Eleven a další a další.

No a samozřejmě mezi tyto desky patří různé limitované edice zejména z posledních let. Za velice ceněné se už dnes dají považovat desky, které byly vybaveny v limitované edici navíc nějakým sedmipalcem, který je jinak samostatně neprodejný – např. lp Malignant Tumour - In Full Swing, které obsahuje ep We Are The Metal nebo lp Gride – Horizont událostí s ep Mercury, Demon, Nazi Die, obojí od Insane Society a vždy po sto kopiích. Nebo i další limitované edice, které mají luxusní obaly a rozmanité barvy vinylů a to hlavně od Insane Society a Ultima Ratio. Například lp Thema 11, kde balení obsahuje i splipmat, split lp Malignant Tumour / Gurkha (UK) v textilní tašce. Lp Risposta, lp Foolocracy, 3x ep Zeměžluč – všes krásnými obaly. Lp v textilním obalu + 3xep See You In Hell. Ep splitka D.F.C. / Stolen Lives, Jonestown / Kohoutek a ep Tomorrow's Hell od Phobia rec a Hradcore Attack s průhledným potištěným přebalem. Lp Mad Pigs v krabici na pizzu. Za zmínku stojí i ep splitko Napalmed / Echo systém, kde obal tvoří stará 20cm disketa. No a samozřejmě i další, které se liší od běžné edice třeba jen barvou vinylu, nějakým bonusem v podobě nášivky, placky, nálepky atd.

Na tyto limitované edice má každý svůj názor, jedni je vítají a druzí by raději celý náklad viděli v jedné verzi. V podstatě to samé se týká barev vinylů, není asi pochyb o tom, že 180 (či více) gramový černý vinyl je asi tou nejlepší volbou. Dnešní doba i lidé si ale prostě žádají samé výstřednosti a tak se setkáváme mnohdy sice s barevným, ale zvlněným slabým vinylem. Ano je to na úkor kvality a trvanlivosti desky, to ale asi nikoho nezajímá... Samozřejmě není to vždy, i barevný vinyl může být kvalitní.

Takovou specialitou je lp Stepson - Teenage Dreams Die, která existuje pouze jako test press a to v pěti kopiích, Pohoda records.

Zvláštností jsou také sedmipalcové desky Shambles / Ptao a Atentát na kulturu. Ta první je nehrající, provrtaná a ověšená korálky a druhá je sice hrající, ale z beden se line dechovka.

Picture vinyly, moc jich není a tak stojí za to je zde také uvést. Tohle se naštěstí moc nerozmohlo a tak většina desek vychází na černých, případně pouze barevných vinylech. Máme tu lp Napalmed, Ingrowing, ep splitko Needful Things s Mesrine (Can), Radiolokator s Nunslaughter (USA), za picture se dá považovat i splitko Thema Eleven / Canitrashcan (Rakousko), na kterém je znak radioaktivity. Dál je tu ep Zeměžluče Z očí do očí, ep P.S. na Pohoda records. No a když už jsme u těch picture desek, tak existuje i lp kompilace A tribute To Motörhead z roku 2003, kde je Zóna A, stejně jako na kompilaci When The Punks & Skins....2. Další jsou sice z jiné škatule, ale pro přehlednost je zde uvedu také: lp Krabathor - Orthodox, lp Pathologist, lp Root – Hell Symphony, ep Forgotten Silence – Yarim Ay, sp Mortifilia a také něco od black metalu..

Hned za Zeměžlučí a MT se počtem vinylů můžou řadit Čad, Lycanthrophy, Needful Things, See You In Hell, Thema Eleven, Sheeva Yoga, Už jsme doma, Co-Ca, Stolen Lives, Rabies, Napalmed, Einleitungszeit, Mass Genocide Process, Ingrowing, Hibakusha, Lahar, Gride, Dread 101, Mrtvá budoucnost, Insania, GNU, Sunshine, Lvmen. Aran Epochal během dvou let vyprodukovali přes Silver Rocket šest sp splitek ! To jsou kapely, které mají větší počet desek. Ať už lp nebo ep.

No a pak je zde spousta parádních kapel, které mají jednu, dvě, tři desky. Můžou to být kapely mladší a nebo prostě na vinylu vydávající jen minimálně. Je toho hodně... A to je dobře! Patří sem prostě všechny desky vydané většími labely které jsem ještě nezmínil nikde výše a samozřejmě i všechno ostatní, co se zde v tomto období objevilo. Uvádím pro představu jen namátkou desky, kde se objevují Mentally Parasites, Public, Ravelin 7, Exekuce, Demarche, Kobra XI, Průmyslová smrt, Red Insect, Nesoučást stroje, Foolocracy, Abortion, Obliterate, Onanizer, Cerebral Turbulency, Festa Desperato, Dezinfekce, Guided Cradle, Homoconsumens, Idiots Parade, Depresy Mouse, Kusumam, Life Possession, Flowers For Whores, splitka vydaná Phobia rec z kraje roku 2009 a samozřejmě nejen ta. Splitka Space To Being / Taste Of Flesh (Indonesia), Spasm / Mizar.

Desky z posledních let od kapel Risposta, Roxor, SayWhy?, Timy Of My Life, Your Fucking Nightmare, Beton, Evidence smrti, Gattaca / Clamant ! (Mex), Mörkimmel, Radiolokator, Thalidomide. A další a další a další...

Je to prostě radost se na tuhle haldu desek dívat, poslouchat je, hrabat se v nich, pročítat a prohlížet si někdy až umělecké obaly. Věřím že se tahle řada bude rozrůstat alespoň tak jako doposud a že bude stále vznikat spousta nových kapel, které budou mít minimálně stejně dobré desky jako kapely dnešní i starší již zaniklé !


Vzestup vinylových desek i jinde, než jen v hc/punk scéně

1997 – 2008

Těchto jedenáct let bych shrnul do jedné škatule. Po skomírajících letech 94-96 se začal vinyl objevovat i v hip-hopu, elektronice a opět v metalu. Jediné co zde z minulých dekád skoro chybí, je škatulka alternativa, underground, ale v podstatě i ostatní hudba.

Hip-hop se vinylově začal vzmáhat právě koncem devadesátých let. Mezi roky 1997 a 2010, se objevilo cca 100 titulů. Většina jich je jen těžko sehnatelná a jsou to velice žádané kusy, jejichž cena tomu odpovídá. Za první Hip-hopovou desku v Čechách a na Slovensku je považován singl z roku 1990 „Jižák / Je to vono“ od kapely Manželé, Lesík Hajdovský. Spousta těchto desek má co říct a určitě stojí také za poslech. A nemusíš být zrovna v Hip-hopu jako doma...

Elektronická / taneční hudba, hard tekno, techno, DnB atd. – i tady se po roce 96 pozvolna začalo rozjíždět vydávání na vinylu. Uvádím zde jen pár zajímavých desek právě z toho začátku – 1996,7,8. Např. label Mr.Cucumber měl na svědomí první vinyl Ohm Square a to splitko s Orange Pekoe, Tchendos a třeba 2ep kompilaci Mr. Cucumber Presents. Jinde to byli Liquid Harmony, Plastic Purity, kompilace Real Acid Juice, Prague Traxx atd atd.. To jsou pouze začátky z konce devadesátých let – o tom ale tenhle článek není a pro mě je tohle téma stejně španělská vesnice...

Co se týká různé ostatní hudby, tak pár desek samozřejmě také vyšlo, bylo to ale srovnatelné s předchozím obdobím. Například ep Likvidace oblasti ticha z roku 2000, o kterém moc lidí neví – je to taková rockovka, stejně jako lp Munka Sostali (2000), což už je ve větším povědomí. Obojí vyšlo vlastním nákladem. 12''ep Šrůmová Blanka na Ilegal records vyšlo v roce 1997. Slovenské vydavatelství Hevhetia vyprodukovalo lp Rózsa Oskar a lp Ryba Pavel Jakub & M.T.S. Art Ensemble – obojí patří do kategorií jazz, rock alternativ. V Usa split ep a v Polsku na Nikt Nic Nie Wie dvě lp vydávali Už jsme doma. Jako takovou zajímavost bych uvedl lp Fišer Luboš - Valerie And Her Week Of Wonders, což je hudba ke stejnojmennému filmu Valerie a týden divů z roku 1969. Vyšlo v Anglii na Finders Keepers. Slovenský projekt Imiafan má také spoustu desek, včetně kompilací. Desky od Urbsounds Collective, experimentální elektro hudba. Birds Build Nests Underground, český turntable z roku 2007 na vinylu!

Dá se tedy říci, že pro tuto hudbu byly nekritičtější roky 1994 – 2008, kdy vyšlo všehovšudy pár desek. A to většinou vlastním nákladem, co se ČR týká.

Metal. Opravdu jen metal, všechen ostatní tvrdší rock se už na vinylech nenosil. Mnoho zde uvedených desek bylo vydáno v cizině. Po splitku Dark Storm / Maniac Butcher a Dissolving of Prodigy / Forgotten Silence, obojí z 96 roku, následovala split ep jako Agony / Forgotten Silence, Forgotten Silence / Notre dame (Swed), Hypnotic Scenery / Vacuum, Isacaarum / Sorath, Grind 6,4 / Houwitser (Holland), Nhaavah / Katharsis (Ger), Perversist / Prophecy (USA), split lp Entrails / Necroflesh (It), ep Biotech a rarity jako picture lp Krabathor - Orthodox, nebo bootleg Master´s Hammer - Zaschlá krev (Dry blood). Toto je většina desek vydaných do roku 1999.

Od této chvíle se v českých vlnách metalu začíná tyčit jeden zásadní, velice sympatický, label Monster Nation, pod jehož křídly vzniká mnoho z dále uváděných desek. Nuclear War Now (dále už jen NWN) z USA se zaměřuje na reedice starých osvědčených Českých metalových desek.

Objevily se desky kapel Avenger, Lunatic Goods, Dementor, Silent Stream Of Godless Elegy, další ep Forgotten Silence, sp Puls, split ep Sorath / Trollech, ep Trollech, ep V.A.R., v roce 2008 lp R-E-T. V USA na NWN vyšla 2lp Tudor, což byly dema Zombie 1990 & Skeletor 1991.

Pak zde byly kapely, které chytily druhý vinylový dech. Nevím čím to, že v letech 1993 až 2003 nevydaly jedinou gramodesku, nechci spekulovat, každý si udělejte svůj názor. Jde o dvě české metalové legendy Root a Törr.

Root vydal na labelu Monster Nation čtyři nová alba. Dvě reedice ze začátku devadesátých let vyšly v zahraničí, Hell symphony dokonce jako picture lp. V roce 2006 luxusní záležitost v USA na NWN - 2x2lp v parádním boxu s trikem. Jedná se o stará dema. V roce 2009 udělaná reedice v kvalitnější krabici. Objevili se také na již zmiňované kompilaci The wine of satan vol. II. Vyšlo také ep splitko s Atomizer (Australia).

Törr poslal do světa desky Made in Hell a Törritorium opět na Monster Nation. Doomentia records společně s Monster Nation daly dohromady 2Lp Witchhammer z roku 2007, což byla v podstatě reedice desky Kladivo na čarodějnice z roku 1993, která byla nedlouho po vydání Monitorem stažena z pultů a pravděpodobně sešrotována. Tento originál je brán za jednu z nejcennějších desek u nás. Druhou deskou v kompletu bylo původní demo z roku 1987.

Kapitolou samou pro sebe by mohl být black metal, kde dvě kapely, Maniac Butcher a Inferno, by počtem vinylů strčily do kapsy jakoukoliv jinou Českou nebo Slovenskou kapelu. MB má na kontě asi patnáct kousků, u Inferna jsem napočítal dokonce osmnáct desek.

Sem bych zařadil ještě vinyly od kapel jako Dark Storm, Agmen, Silva Nigra a pár dalších.

Většina těchto desek vyšla v zahraničí.

O některých těchto kapelách kolují řeči o kamarádství, a kdoví o čem ještě, ne s ďáblem, jak by někdo možná čekal, ale s nazi blbečkama... Ať si každý udělá obrázek sám, zmínit jsem to tu musel.


Vinyl je v módě a dá se na něm zase vydělávat

2009-2010

Ano, rokem 2009 začíná další období v historii vinylu v Čechách. Tento nosič se opět dostává do povědomí širšímu okruhu lidí a pro kapely je to dnes prostě opět v módě, mít vinyl. A samozřejmě i finanční stránku věci si vydavatelé určitě dobře spočítali. To se týká nejen mainstreamových kapel. Těžko říct, jak to bude do budoucna. Jestli je to jen záchvěv manažerů kapel a vydavatelů a nebo se to opravdu zvedne a vinyl se vrátí v nějaké míře i mezi lidi, kteří o vinylu doteď buď vůbec neslyšeli a nebo na něj už dávno zapomněli. Hlavní roli vydavatelů v této komerční sféře na sebe bere hlavně Monitor /EMI a pak i Indies Scope, případně zahraniční vydavatelé.

Mezi takové vyloženě komerční věci vydané v posledních dvou letech bych zařadil například tyto: -123Min, Mňága a Žďorp, totálně odfláknuté 2lp Kabát, Neruda, Tři sestry a z jiného soudku třeba Toxique, 3lp Navigators, to jsou ty nejkřiklavější případy, většina těch rockových na Monitor/EMI.

Dále tu máme desky, které se na této vlně vezou určitě také.

Lp+sp M. Kubišová, lp+sp E. Viklický, 3lp Plastic People Of The Universe – tyto tři tituly vyšly ve Španělsku! Dále pak např. 2lp R. Dragoun, Synkopy 61, Vypsaná Fixa, Vanessa.

Kapela Master's Hammer, která od roku 1994 nevydala jediný vinyl, se také probudila, nejprve na Nuclear War Now ! v USA vyšel, a to několikrát za sebou v reedici, box, kde na čtyřech deskách jsou reedice desek Ritual a Jilemnický okultista. Zárověň s tím vyšla i hrozná deska Šlágry. No a završili to samotní MH, když si sami vydali předraženou desku Mantras, kterou spousta odvážlivců označovalo za desku roku, cha, cha ,cha !!! A nejsou to jen MH, kdo má předražené desky, desky za 300kč a výše nejsou dnes výjimkou a to mluvím o obyčejných kusech, žádné luxusní obaly ani desky. Tam je to jiná...

Samozřejmě že i spousta dalších desek vyšla jen díky tomuto vinylovému boomu. Ať už je to nějaký metal, punkrock, alternativa atd. To už ale není tak zářný příklad komerce jako ty desky výše a většina toho vyšla prostě proto, že i ti méně zajištění vydavatelé, případně samy kapely můžou doufat, že se jim jejich náklady snad alespoň vrátí...

Co zajímavého se tedy v těchto posledních dvou letech událo?? Začala vycházet spousta desek v reedicích, nikdy nevydaných starých titulů včetně dem. Limitované edice k této době také neodmyslitelně patří. Luxusní obaly, barevné a picture desky, další doplňky – za tyto nádherné kusy vděčíme hlavně labelům Insane Society, Doomentia records + Nuclear War Now z USA. Další novinkou u některých desek je přiložené cd nebo mp3 download code jako součást balení.

A jaké desky se objevily ?

Začnu metalem. Label Doomentia records přišel s nápadem vydat edici desek s názvem Czech demo series a jak sám název napovídá, jde o stará dema českých kapel. Mělo by jít o šest dílů, do dnešního dne jsou na světě čtyři: 1 V.A.R., 2 Amon, 3 Avenger, 4 Crux, co bude na dalších dvou se nechme překvapit. Doomentia se ale činila i dále, Live nahrávka Debustrolu z roku 92 z Čáslavi na vinylu? Ano, skutečnost! A řadovka Avengeru, v luxusně udělané Die hard verzi se singlem, je také parádní.

V době kdy píši tyhle řádky právě vychází lp Tortharry, po letech mají konečně vinyl, zaslouží si ho! Kde jinde než na Monster Nation. U téhož labelu vyšla téměř po dvaceti letech další kompilace s českým metalem, death metalem - Constellation Of Death. Už v roce 2008 zde vyšlo staré demo Vyznání smrti od Debustrolu.

Novým vydavatelstvím v oblasti metalových vinylů je Werewolf productions, na černý koláč dostali Cales a Trollech.

Magick Disk Musick je také samá specialita, nejprve picture sp Mortifilia a pak lp Asmodeus, které mělo vyjít před skoro dvaceti lety, ale nakonec k tomu nedošlo – vinyl prostě končil, No a tak je tady až teď. Zmínit musím i další počínání tohoto labelu (nebo spíš lidí kolem něj). Jde o tvorbu webu, na kterém tuším od roku 2006 můžete najít recenze a články na straší i aktuální desky.

Další sedmipalec chrlí vlastním nákladem neúnavní Forgotten Silence, tentokrát splitko s Chiasmatic. Label View Beyond má na svědomí ep Tudor.

Root se dočkal reedice 4lp boxu Dema, tentokrát v pevnější krabici. A dále pokračuje ve zkompletování své diskografie na vinylu. V USA jako 2lp vychází na značce Dark symphonies The Temple In The Underworld a také 2lp The Revelation (anglická verze alba zjevení, poprvé na vinylu) na NWN.

O MH jsem se zmínil výše...

Po jedné desce mají Inferno a Maniac Butcher.

A konečně se probudila i doteď mrtvá alternativa a ostatní rock. Oživení zájmu o vinyl má určitě také svůj díl na vydání většiny těchto desek.

Polí pět, prostor pro nekomerční kulturu, vydavatelství, obchod spolu s Day After pod jednou střechou. Na kontě má dva kousky a to lp Jindra Holubec a desku vlastní kapely Skrytý půvab byrokracie.

Nové vydavatelství Piper records se také rozjíždí – lp Kauflant a lp kapely Lu.

DG307, po letech také na vinylu, společný koncert s Načevou. Cémur šámur si vlastním nákladem také vydali lp. České Květy mají lp a sp, Slovenské Živé kvety dvě lp. Tomáš Vtípil si také udělal radost a má desku. I neúnavné Vítkovo kvarteto má konečně svoje drážky.

Zajímavostí v Českých vodách je regae kapela Uragga Anrew & The Reggae Otrhodox na vinylu.

A ještě pár dalších jako třeba lp kapely Dva.

Těsně před koncem roku se také objevilo perfektní lp Imiafan.


Fiktivní, vysněné, vyfantazírované a nebo opravdu existující desky ???

Existuje také pár titulů, o kterých nikdo pořádně neví, jestli na vinylu opravdu vyšly. Asi ne, ale kdo ví?


Kryptor - Greedpeace (picture lp 1993, S.M.A., Germany)
Do řady! - Tak se přidej / Nikomu nic (sp 1988, Poland) – přímo Volman tvrdí, že neexistuje..
Motorband - Made in Germany (lp 1990, Gama – SRN) anglická verze
On The Streets (lp compilation 1997, We Bitte, Germany) Zóna A
Pictures single (lp compilation 1991, Poserslaughter, Germany) Master´s Hammer
Polská kompilace, na které by měli být Plexis – název ani rok se neví
Kreyson – Crussaders (lp , SRN?, Japan?) anglická verze lp Křižáci
Citron - Garden Party (sp 1985, SRN)


Kde sehnat nějakou tu starší desku? Dilema peníze a punk...

Sehnat jakoukoliv desku je dnes mnohem jednodušší než kdykoliv jindy. Internet prostě vládne. I já mlaďoch si ještě pamatuji, jak jsem psal dopisy do ciziny ale i u nás a sháněl nějakej ten vysněnej kousek. Dneska už si to neumím ani představit. Existují různé weby (Discogs, Gemm, Musick Stack, Amazon atd), které jsou na muziku přímo zaměřené a potom samozřejmě aukční portály jako eBay a u nás Aukro. Z těchto zdrojů musíte většinou u zajímavějších desek počítat s vyšší cenou. Další jsou různá distra, eshopy vydavatelů, bazary a antikvariáty na netu ale i kamenné prodejny - tady se dá občas narazit na desky za zajímavé ceny, ale poslední dobou, jak se objeví nějaká rarita, tak už i tyto kamenné obchody to cpou na Aukro. Na Aukro a eBay má každý jiný názor, zvláště pak v hc/punk scéně, ale ono to k té dnešní době prostě patří. Když desky sbíráte a nebo chcete i třeba jen nějakou konkrétní jednu a jde prostě o něco nesehnatelného, tak Vám většinou nic jiného nezbyde, než se stejně na to Aukro a eBay podívat. No a stejně je to naopak, když máte doma nějaké desky navíc a nemáte je kde udat, tak co s nimi? Nechat je ležet doma ve skříni? Na to má asi málokdo z nás. Já to mám tak, že když mám desku, o které vím, že ji shání někdo známý, tak ji nejdřív nabídnu jemu, když to nikdo nechce, tak to na týden dva dám na stránky ještě pro ostatní a pak to jde na Aukro. Někdo to odmítá, někomu to nevadí a někdo tam nakupuje i prodává. Např. na Aukru najdete spoustu českých podzemních labelů, antikvariátů, lp bazarů. Nic proti, jen mi vadí, když se tam někdo maskuje nějakou neznámou přezdívkou, aby ho ti ostatní, co ho znají, nepoznali – dokonce jsem tam našel pár lidí, kteří mi kdysi do očí vyčítali, že se zahazuji s Aukrem a že oni sami by tam v životě nevlezli. Další sortou lidí jsou ti, kteří mají prostě prachy a je jim úplně jedno, kolik za desku dají, jejich boj. Ty nás tam vždycky přetlučou. A poslední dobou jich tam přibývá. Někdo sbírku buduje dvacet let, jiný si ji nakliká za pár měsíců... to mi taky moc nevoní a když si někdo takový pro desku přijde osobně, tak je na něm hned vidět, že ani neví, co kupuje. Prostě ale musí mít všechno.

Nedá se jednoznačně říct, kde shánět, musíte projet všechno. Někdy se stane, že člověk shání desku jak blázen a přitom ani neví, že je možnost ji stále koupit přímo od vydavatele nebo kapely. Za zeptání nic nedáš! Je také pravidlem, že až na výjimky většina Českých a Slovenských desek nemá v cizině pro nikoho skoro žádnou cenu a tak jsou tam za pár babek, i když u nás byste za ně dali třeba i několik tisíc. Další radou je, pořádně si proklepnout možnosti u nás, než se budete pouštět do objednávání z venku a muset tak platit drahou poštu, platí zejména u méně zajímavých desek. Nejhorší je na tom všem právě to poštovné z ciziny, ne zřídka se stává, že cena pošty přesahuje cenu desky... A to nemluvím o dani a clu, které zaplatíte za každou objednávku ze zemí mimo EU a to již nad cenu 22Eur (22-150Eur se platí pouze daň 22%, nad cenu 150Eur je to daň a ještě clo, takže nějakých 42%), (pro radu jak to zkusit obejít se klidně ozvěte). Pokud už do koupě ze zahraničí jdete, tak deska většinou dorazí. Otázkou je, jak zabalená a v jakém stavu. V zahraničí jsou mnohde i parádní kamenné kšefty s muzikou, u nás jich je po málu. Ale jsou, i když spíš s aktuální muzikou, starých desek je prostě málo nato, aby se u nás dal provozovat slušně zásobený bazar, jako třeba někde v Německu. Například Rekomando v Praze! To není reklama, to je můj tip. Pro našince je asi nejdostupnější Německo, kde se dají koupit skvělé věci a to i za rozumnou cenu. Další zajímavou variantou jsou velké burzy v Německu, poblíž našich hranic.

A co si budeme povídat, kde by byl český hc/punk vinyl (a ne jen vinyl, ale i koncerty a ostatní aktivity) bez lidí, kteří normálně makaj a vydělávaj celej tejden prachy, aby je pak mohli utratit za desky a ostatní. Teze „Punk není byznys !“ je sice hezká, ale bez peněz nejsou nejen koláče, ale ani desky, platí i tady. Teď nemluvím o raritách, ale spíš běžných nebo nových deskách. Lidi kteří nemakaj (pro kapitalisty), nebo chodí do školy do třiceti, případně je živí rodiče nebo sockujou, sice můžou být v duši větší punkeři než mi otroci tohohle prašivýho systému, ale těžko by to zachránili... Někdo má sice to štěstí, že dělá cokoliv, co pro něj má smysl, baví ho to, naplňuje a ještě se tím živí, maká třeba i sám na sebe, ale stejně musí v tomhle systému nějak fungovat a to zase znamená se trochu shrbit před jeho holemi v podobě úřadů, policajtů atd. Nemůže to ale dělat každý a tak většina lidí v téhle scéně hákuje prostě jen proto, aby mohli poplatit složenky a zbytek dát právě za ty koncerty, desky, případně další aktivity a nebo dokonce je tady pár lidí, kteří mají zajímavého koníčka – jmenuje se „provar z koncertů“. Bez těchto lidí by vydávání desek našimi skvělými labely nebo kapelami bylo asi dosti omezené, ba nemožné.

Peníze prostě prorostly úplně vším a nelze se před tím schovávat a dělat, že se nás to netýká. Je to prostě tak. Dnešní hc/punk scéna je trochu jiná než před pětadvaceti lety, nezbývá než to přijmout, ale zároveň se snažit zůstat tak nějak v opozici oproti té dnešní většině a vytvářet si prostor, který bude alternativou k dnešní konzumní a sobecké společnosti. Místem, kde se dají potkat pohodoví lidi, kapely, kde je možné navštívit dobrý koncerty, kluby, hospody, obchůdky. Všechno tohle by se ale podle mě mělo tak nějak prolínat s poukazováním na problémy dnešní doby a to nejen uvnitř tohoto prostředí, ale i navenek.

A když už jsem u tohoto tématu, tak si neodpustím výtku směrem k nám všem (tedy většině z nás), podám to v otázkách, na které si sami odpovězte. Proč vzniklo punkové hnutí ? Byla hudba to hlavní ? Proč je zde punk dnes ? A proč je dnes alespoň u nás hudba to hlavní ? - nemělo by alespoň tohle zůstat při starém? Přeci jen se mi zdá, že se skoro vše tak nějak vytratilo a zůstala jen ta skvělá hudba...


Já, vinyly a moje sbírka

Jestli si dočetl až sem, tak si asi stejný magor jako já.

Když jsem byl malý a přestěhovali jsme se do nového baráku, kde jsme s bratrem měli každý svůj pokoj, tak nám tam máma každýmu přidělila jeden přístroj. Já dostal starej Japonskej kazeťák po tátovi a bratr starej Tesláckej gramec po mámě, takovej ten dřevěnej s víkem, ve kterém byl reprák, kterej jen chrčel a pořádně nehrál. To jsem šel do první třídy a byl asi rok 1985. K tomu jsme dostali příděl pořádný muziky. Já to měl trochu lepší, na kazetách byly nahraný různý věci, třeba Abba, Floydi, nějakej beat, country ale samozřejmě i popík. Bratr na deskách měl pouze pohádky a klasickej českej popík tý doby. Šly roky a dostal jsem se do čtvrtý třídy, kdy byla revoluce. To se začaly kupovat desky a kazety co měli v Globusu a v Knize v Kutné Hoře. To mi tak nějak třesklo v hlavě a začal jsem poslouchat třeba Törr, Root, Debustrol, Plexis, Visáče, kompilace Punk's not dead, Akce Punk, Epidemie atd. Ze zahraničních hlavně Sepulturu, Morbid Angel a Napalm Death. Moje první černý triko byla Arise od Sepultury, pomatuju si ho dodnes. Tohle všechno jsem stihl do osmý třídy, kdy jsem taky poprvý tajně, pod záminkou zalití kytek na hřbitově, vzal kolo a vyrazil do Zbraslavic na vyhlášený Vala na pořádnej koncert (festival). Hráli tam Root, víc si nepamatuji, ale byl jsem z toho úplně nadšenej. Tenhle výlet jsem zopakoval ještě víckrát. Pokaždé jsem měl zážitek na měsíc.

Pak přišel učňák, v prváku proběhly nějaký diskotéky, kam jsme si tahali svoji muziku, na nějakých jsme dokonce pouštěli sami, diskotéky omrzely a už to jelo. Začal jsem vyhledávat koncerty, jezdit všude možně, sehnal jsem si asi ve druháku lepší gramec a desky jsem začal sbírat. Nejdřív takový ty z porevoluční doby, co byly pro mě nejdostupnější a nebo co už jsme měli doma. A postupem času, jak jsem se dostával na víc a víc koncertů a sháněl různý kontakty, nějaký bazary v Praze atd. tak desky prostě přibývaly.

No a po učňáku už bylo víc peněz a tak jsem do toho definitivně spadnul a začal to sbírat systematicky. Už tenkrát jsem věděl, že se zaměřím pouze na Československý rock po roce 1989. Později jsem to rozšířil i o nějaký rockový věci před revolucí a taky kazety z Chadimového vydavatelství Fist Records, který vyšly po revoluci v Black Pointu. To mi vydrželo doteď a tak dneska už mám skoro všechno, co vyšlo. Zahraniční věci si kupuji jen tak, když se mi něco líbí a nebo když je nějaká výhodná koupě, žádnou sbírku nedělám. Spousta lidí se mě ptá na nejoblíbenější desky, nejhranější apod. Žádné takové nemám, poslouchám všechno možné... a celkově nemám rád jakýkoliv ankety. Ani vlastně nevím, jakou mám doma nejraritnější desku.

Všichni si myslí, že mám doma tisíce desek, není to pravda: celkem je toho asi 1800 desek, kde je z Čech nebo Slovenska asi 1300 kousků. Nějakých 350cd a to samé kazet. Mp3 neposlouchám vůbec... Jediné co z rockových věcí po roce 1989 nesbírám, je black metal, což je stejně skoro jen Inferno a Maniac Butcher. Mám k tomu výhrady a stejně se mi to z devadesáti procent nelíbí.

No a to už chyběl jen kousek k tomu, abych začal dávat dohromady databázi veškerých desek, na kterých se vyskytuje jakákoliv česká nebo slovenská rocková kapela po roce 1993 + veškerý hc/punk, underground, metal i před tímto datem. Ostatní rockovky jsou mezi roky 1960 a 1994 (píšou 1997, ale tam už jsou mezery) dokonale zmapovaný v knize od Mirka Baláka a J.Kytnara Československý rock na gramofonových deskách.

Nejdřív to začínalo jen na papíře, pak na počítači a pak jsem založil stránky, které byly určené právě pro databázi, ale i pro sloupek o nových deskách, což mi vždy na netu chybělo a dodnes se to nikde jinde nedá najít. Tak jsem s tím začal. A samozřejmě se tam vtlačil i Pallasit a mnoho dalšího.

Toto dílo je v dnešní době, co se týká zařazení desek, řekl bych kompletní, v což jsem ještě třeba v roce 2005 nedoufal. Samozřejmě doplňuji pořád nějaké údaje, předělávám, ale deska o které vyloženě nevím, se objeví už jen zřídka. Ale objeví...

Pak se povedl dát dohromady v databázi i Hip Hop, za což jsem hodně rád.

Myslím, že to nebyla zbytečná práce. A to z těchto důvodů. Desek, na který se už postupem času skoro zapomnělo a nebo se o nich vůbec nevědělo, se našlo dost. A další zapomenuté kusy by určitě bez této databáze přibývaly. Potom z těch nadšených ohlasů, co mi lidi píšou, mi přijde, že je to fakt užitečná věc, která tady chyběla. A není to jen od lidí z hc/punk scény, za což jsem taky rád, i když se ty moje stránky na tohle zaměřují. Dokonce se ozývají lidi z ciziny.

Plány do vzdáleného budoucna? No, kdybyste někdo znal někoho, kdo má přehled v český a Slovenský taneční elektronice, hard teknu, technu, DnB a podobných záležitostech na vinylu, tak mě neváhejte kontaktovat. Chtěl bych to dát taky alespoň zhruba dokupy, ale pokaždý když se někdo podobný našel, tak jsem zjistil, že s ním je spolupráce absolutně nemožná.... takže zatím nic nemám. Rád bych taky jednou ke každé položce v databázi přiřadil pár fotek, což je ale asi velká utopie - ale už jsem začal... A třeba taky někdy i vydání databáze v knižní podobě, na to jsou ale potřeba peníze a ty nemám.

V roce 2000, po civilce, jsem se přestěhoval do Zruče nad Sázavou, kde se snažím udržovat nějaký ty koncerty v Pallasitu a v červnu Pallasit fest. Třeba se někdy stavte. Každý koncert může být poslední...

Takže to už by asi stačilo, už jsem toho nacvakal dost. Doufám že jsem nenudil a zbytečně nezabíral místo. Mějte se jak chcete, Sucháč, hcvinyl@gmail.com





Podřízené stránky (1): Originál článku
Comments